Header Ads

Resepi Biskut Karamel Badam Crunchy


Teruskan cuba resepi terbaik ini.. Resepi Biskut Karamel Badam Crunchy
Resepi Biskut Karamel Badam Crunchy. Biskut karamel badam disebut juga biskut florentine. Biskut ni rangup dan manis. Bila musim raya ramai yang jual, ada yang mahal dan ada harga yang berpatutan. Ini koleksi kuih raya moden yang senang nak buat sebenanrnya.

 

Nampak tak ukurannya. Nipis aje kan? Rangup sangat dan rasa badam tu yang menaikkan lemak manis biskut karamel badam ni. Tapi nak simpan dalam bekas kedap udara, jika dah lemau dah tak sedap.


Daripada apa yang saya baca dalam blog-blog masakan.. lebih baik potong dulu biskut badam semasa dia separuh masak. Kemudian masukkan semula dalam oven dan bakar sampai kekuningan. Kalau warnanya putih je, tambah tempoh masa bakarnya.

Resepi Biskut Karamel Badam Crunchy


Bahan-bahan:

200 gm tepung Florenta
200 gm badam keping
100 gm kuaci hitam
20 gm bijan hitam

Cara menyediakan biskut badam karamel rangup


1. Badam dan kuaci di bakar sebentar dalam oven pada suhu 160 C selama 5 minit
2. Satukan semua bahan dalam bekas
3. Gaul rata, hingga semuanya bersalut sempurna

4. Sediakan loyang 14x14 inc, alas loyang dengan kertas kek sahaja
5. Panaskan oven pada suhu 160C
6. Tuangkan adunan tadi dalam loyang dan ratakan nipis

7. Bakar dalam oven selama 10 minit
8. Sejurus keluar dari oven terus potong kepada kepingan

9. Simpan dalam bekas kedap udara.


Ramai yang nak tahu kan, mana datangnya karamel tu? Tepung florenta yang anda guna di atas adalah tepung khas yang telah di adun dengan bahan-bahannya. Bila dipanaskan ia akan likat dan keluar lah karamel yang melekatkan badam, bijan dan sebagainya. Kalau guna tepung biasa tak menjadi lah dear...

Selamat mencuba biskut florentine atau biskut badam karamel crunchy di atas ya. 

No comments

Powered by Blogger.