Aynorablogs | Berkongsi Informasi

Top Ads

Resepi Kek Batik Biskut Marie Sajian Istimewa

Resepi Kek Batik Biskut Marie Sajian Istimewa. Kek batik adalah kek yang mudah dibuat tanpa perlu dikukus atau dibakar. Rasanya manis dan lemak. Campuran bahannya yang mengandungi manisan seperti coklat, biskut marie, gula, susu dan lain-lain lagi menjadikannya boleh dimakan sedikit demi sedikit demi memgelakkan rasa manis dan mudarat pula kepada pemakannya. (Takut dik... terkena kencing manis.)

Kek batik biskut marie ada yang sebut kek biskut marie dan ada yang sebut kek batik saja. Secara automatik bila sebut kek batik, orang akan tahu ia kek yang amat mudah dan cara menyediakannya tak perlu bakar membakar pun... cukup simpan dalam peti sejuk.

Budak-budak suka kek batik sebab rasanya yang manis. Jika anak saya nak makan, saya akan kurangkan susu pekat manis kerana ia sudah cukup manis. Jadi kurangkan gula dalam masakan ya...

Resepi Kek Batik Biskut Marie Sajian Istimewa 


Resepi Kek Batik Biskut Marie Sajian Istimewa
Gambar hiasan - Kek batik biskut marie

Bahan-bahan;

200 gram milo
250 gram butter
3 sudu makan serbuk koko
1 tin kecil susu pekat manis
Biskut Marie secukupnya

Cara menyediakan Kek Batik Biskut Marie Sajian Istimewa


1. Alaskan loyang dengan plastik,. Biarkan plastik lebih dari loyang (terkeluar) supaya senang nak tarik keluar kek batik dari loyang bila dah sejuk.

Resepi Kek Batik Biskut Marie Sajian Istimewa
Gambar hiasan - sumber

2. Cairkan butter dalam kuali menggunakan api yang kecil.

3. Setelah butter cair, masukkan susu, serbuk koko, dan milo sedikit demi sedikit. Gaul hingga sebati.

4. Gaul hingga halus dan tidak berketul lagi.

5. Setelah pekat, susun biskut marie dalam loyang dan kemudian curahkan sebahagian adunan tadi dan ratakan. Lapiskan lagi biskut marie, curahkan adunan dan ratakan. Ulang hingga habis dan simpan dalam peti sejuk.

6. Bila dah sejuk dan keras, bolehlah dipotong.

Sedikit tips nak buat kek batik biskut marie:

Kalau suka kek batik yang rangup, lebih baik jangan campur biskut marie dalam campuran milo yang dah masak., ikut kaedah susun biskut lapis coklat..

Kalau suka kek batik yang lembut, semasa sediakan campuran coklat tu, patah-patah kan biskut dulu.. bagi biskut tu lemau sikit.. so, kek batik tu akan rasa lembut..
Selamat mencuba.


Read More ....


Post a Comment

0 Comments

close