Header Ads

Resepi Udang Galah Masak Lemak Jintan Manis


Teruskan cuba resepi terbaik ini.. Resepi Udang Galah Masak Lemak Jintan Manis
Resepi Udang Galah Masak Lemak Jintan Manis. Udang galah bukan senang nak dapat, harga sekilo dekat RM80. Dah lah mahal.. kalau masak tak sedap memang tak berbaloi.

Udang galah yang ada kat rumah nanti saya nak masak lemak jintan manis. Jintan manis biji boleh ditumbuk halus jika tak ada jintan serbuk dirumah. Mudah aje masak udang galah, jangan risau okay.. ๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†

Stok udang galah tak jadi masalah bagi kami kerana hero rumah ini suka memancing udang. Saya tukang masaknya. Kadang kala dapat berkilo-kilo, boleh masak macam-macam la..

Resepi Udang Galah Masak Lemak Jintan Manis.
Gambar hiasan

Resepi Udang Galah Masak Lemak Jintan Manis


BAHAN-BAHANNYA:

4 ekor udang galah ( guna udang galah kaki merah @ udang pengantin)
2 cawan santan cair
1 cawan santan pekat
1/4 biji nenas madu, dihiris
1 tangkai cili hijau, belah 4
5 tangkai cili padi, diketuk
Garam secukup rasa (boleh tambah secubit gula)
Sedikit minyak untuk menumis

BAHAN TUMBUK HALUS

2 camca teh jintan manis
4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
2 batang serai, hiris halus
2 cm kunyit hidup

Cara Menyediakan Udang Galah Masak Lemak Jintan Manis


1. Udang dibersihkan, kerat kaki2 kecil dan juga kotoran di kepala udang, cuci dan toskan. Nenas dihiris serong sederhana tebal.

2. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis bahan tumbuk halus hingga pecah minyak.

3. Masukkan santan cair, kacau dan bila mendidih, masukkan hirisan nenas. Kemudian udang, masak hingga udang bertukar warna.

4. Masukkan santan pekat, cili padi dan cili hijau. Masukkan garam secukup rasa dan secubit gula.

5. Masak dengan api perlahan sambil dikacau. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, sambal belacan dan ulam-ulaman..

Selamat mencuba resepi udang galah masak lemak jintan manis yang sedap ni, confirm sedap sebab rasa manis udang galah segar bertemu dengan santan. Ummph!! Sangat.. ratah macam tu je pun sedap.

Saya selalu makan roti dengan kuah udang galah ni.. memang sedap sangat. Kalau tak pedas, kuah dia pun boleh dihirup. Hihi...

No comments

Powered by Blogger.