Cara Simpan Garam Tahan Lama

Cara Simpan Garam Tahan Lama. Garam memang tahan lama, simpan tempat yang elok maka bertahun masih boleh guna. Garam yang biasa kita guna ada banyak jenis, ada garam kasar, garam halus, garam bukit dan sebagainya. Jika anda hanya nak guna satu jenis garam, simpanlah elok-elok. Takut nanti garam tu bertukar jadi air laut..

Garam dijadikan perisa tambahan kepada masakan atau makanan. Kalau tak ada garam, tak sedap pula makanan tersebut. Kalau terlebih garam pun tak sedap. Jadi, sederhana rasanya cukuplah. Kalau penghidap darah tinggi, kena kurangkan garam..

Cara Simpan Garam Tahan Lama

Cara Simpan Garam Di Rumah 


Punca yang menyebabkan garam dapur mudah rosak bukan hanya cara penyimpanan yang salah, tetapi kerana garam dapur (Natrium Klorida) memiliki sifat mudah lembab dan berair kerana dihasilkan dari air laut. Oleh kerana itu kita harus tahu bagaimana cara menyimpan garam dapur agar tidak mudah rosak.

Garam merupakan bahan yang mudah menyerap air. Cara menyimpan garam yang betul adalah dengan menggunakan bekas bertutup kemas di tempat yang kering (kelembapan rendah). Gunakan bekas dengan tutup rapat.

Selain itu, simpanlah dalam bekas yang kering dan ditutup rapat. Selain itu juga jangan letakkan garam dapur di ruangan yang bersuhu lembab.

Jangan meletakkan garam di dalam bekas yang terlalu besar. Sederhana besar sudah mencukupi.

Akhir sekali, sebaiknya garam halus itu di goreng dulu, dalam menggoreng tidak guna minyak.. hanya disangai atau sangrai. Gunakan api yang sederhana aje. Kalau apinya terlalu besar garam itupun akan hangus sehingga mempengaruhi dari cita rasa masakan.

Setelah di sangrai seperti yang dicadangkan, lalu simpan di dalam botol , dan sebaiknya tidak di simpan di dalam balang, sebab balang tempat penyimpanan itu akan menjadi karat.

Selamat mencuba petua agar garam tahan lama.
Cara Simpan Garam Tahan Lama Cara Simpan Garam Tahan Lama Reviewed by aynora nur on Februari 14, 2018 Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.