Aynorablogs | Berkongsi Informasi

Top Ads

Resepi Kuih Lapis Sedap Lemak Manis, Buat Sendiri Untuk Menu Berbuka Puasa!

Kuih Lapis Sedap Lemak Manis, Buat Sendiri Pun Boleh.. Dan Lembut Sukatan Cawan. Marilah kita belajar buat kuih lapis pula, kuih lapis simple dua warna yang biasa kita makan waktu minum petang, makan dengan kopi 'O' pun sedap. 

Buat Kuih lapis simple aje, bahan asasnya tepung gandum dengan santan serta pewarna merah kegemarannya. Tetapi, dalam resepi yang saya kongsikan di bawah, ada tambahan tepung jagung untuk jadikan rasanya lebih lemak, lembut dan lazat.

Nak tahu tips permukaan kuih lapis anda licin dan cantik? Nak tahu kuih lapis tak melekat di pisau?? Baca dihujung resepi nanti ya...

Resepi Kuih Lapis Sedap Lemak Dan Lembut Sukatan Cawan


NOTA/ Tips:

✔ Untuk setiap resepi boleh gunakan cawan dan sudu sukatan metrik

✔ Untuk memastikan permukaan kuih lapis cantik dan licin buka penutup pengukus setiap 5 atau 10 minit dan sentiasa di lap penutupnya dan sambung lagi mengukus.

✔ Apabila kuih lapis sudah masak buka tutup pengukus dan biarkan atas api selama 10-15 minit agar wap di atas kuih kering dan petua untuk mengelakkan kuih lapis cepat basi.

Kisahresepi - Resepi Kuih Lapis Sedap Lemak Dan Lembut Sukatan Cawan

Kuih lapis sukatan cawan ini saya kongsikan resepinya dari Yatie Memories dan siarkan semula di blog ini untuk manfaat bersama. Anda boleh pergi ke blog beliau yang dipenuhi dengan aneka resepi yang sedap-sedap. Antara blogger masakan otai.. hehe


Bahan-Bahan

2 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung jagung
1 cawan gula pasir
4 cawan santan (1 cawan santan pekat campurkan bersama 3 cawan air)
1/4 sudu teh garam
sedikit pewarna merah dan perisa ros

Cara Menyediakan Kuih Lapis Sedap Lemak Dan Lembut Sukatan Cawan


1. Panaskan pengukus dan sediakan loyang berukuran 8 inci. Masukkan santan ke dalam periuk. Panaskan sebentar biar jadi suam-suam kuku. Tutup api.

2. Masukkan tepung beras, tepung gandum, tepung jagung, gula dan garam ke dalam mangkuk. Masukkan santan. Gaul rata hingga tidak berbintil.

3. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. (adunan ini menghasilkan lebih kurang 1200ml bater) bahagi kepada 600 ml +/- setiap satu. Warnakan satu bahagian dengan warna merah dan letakkan perisa ros.

4. Masukkan loyang yang telah di sapu sedikit minyak ke dalam kukusan. Tuang 200 ml adunan tanpa warna ke dalam loyang. Kukus selama 5 minit dengan api kuat. setelah lapisan pertama masak, tuang 200ml adunan merah. Kukus lagi. 

5. Ulang proses hingga habis 6 lapisan dengan diakhiri dengan lapisan merah. Boleh tambah sedikit lagi pewarna merah untuk lapisan akhir agar warnanya lebih menyerlah.

6. Setelah siap, sejukkan kuih lapis sebelum dipotong. Kuih lapis yang elok, boleh dimakan selapis demi selapis.

Kisahresepi - Resepi Kuih Lapis Sedap Lemak Dan Lembut Sukatan Cawan
Gambar hiasan kuih lapis

Sudah siap resepi kita untuk kali ini, semoga ia bermanfaat kepada pencinta kuih muih tradisional yang sedap, cantik dan kosnya berpatutan. Kuih lapis pun jadi kegemaran mak saya dan mertua saya kerana teksturnya yang lembut serta mudah dikunyah.


Resepi 9 Cara Buat Air Detox Sendiri Untuk Cairkan Lemak Dalam Badan

Read More ....


Post a Comment

1 Comments

close