Aynorablogs | Berkongsi Informasi

Top Ads

Resepi Kek Coklat Moist Kukus Sukatan Cawan

Resepi Kek Coklat Moist Kukus Sukatan Cawan. Semenjak dah pandai buat kek yang guna kukus ni, saya semakin rajin search resepi berkaitan kek kukus yang berserakan di Google. Dah cuba, kalau menjadi.. saya akan buat lagi sampai puas makan. Nanti dah jemu dah tak buat selalu.. haha

Saya pernah buat kek milo kukus sedikit masa dulu dan tak sangka menjadi pula. Dapat pujian dari mak dan kakak yang memang pandai masak kek. Kira lulus la.. ya tak? Anak pun bangga je bawak bekal kek milo kukus pergi sekolah. Hihi..

So, kali ini saya nak share resepi kek coklat moist kukus yang guna sukatan cawan.

Resepi Kek Coklat Moist Kukus Sukatan Cawan
Gambar dari Google
Sebab apa saya suka buat kek kukus? Sebab.. kek pasti tak hangit walau kita terlebih kukus. Cuma jadi gebu atau bantat je la.. haha

Resepi Kek Coklat Moist (Kukus)

(sumber resepi: rosmarlina@jintanmanis.com)

Bahan-bahanya:

2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil baking soda
3/4 (tiga suku cawan) minyak masak
1 cawan gula
1 cawan air suam
1/2 cawan susu pekat
1 cawan serbuk koko (boleh guna serbuk koko jenama van hauten)
3 biji telur
beberapa titik esen vanila

Untuk Topping dan Hiasan:

1/2 bar coklat masakan di campur dengan 2 sudu besar butter, 1/2 sudu besar gula halus dan beberapa titik esen vanila. guna kaedah double boiler, kemudian curah pada kek yang telah sejuk dan taburkan coklat rice diatasnya.


Cara menyediakan kek coklat moist kukus sukatan cawan 


1. Ayak tepung gandum bersama, serbuk koko, baking powder dan baking soda, ketepikan. Panaskan pengukus.

2 Dengan menggunakan mixer, pukul telur hingga berbuih dan masukkan gula, pukul lagi sehingga kembang dan gula hancur.

3. Masukkan pula tepung yang siap di ayak tadi, sedikit demi sedikit berselang seli dengan air suam, kacau menggunakan senduk kayu atau spatula, kemudian masukkan pula esen vanila, susu pekat dan minyak masak, kacau sebati. jangan over mix, gunakan kaedah kaup balik.

4. Alaskan acuan bulat atau petak ber ukuran 20cm dengan baking sheet, curahkan adunan di dalam acuan dan tutup permukaan acuan dengan alumunium foil bagi mengelakkan air jatuh di atas permukaan kek dan kukus selama 1 jam ke 1 jam 30 minit, sejukkan.,

Selamat Mencuba.

Nota: 

Kukus mengambil masa dalam 1 jam @ lebih.. sekiranya selepas 1 jam tadi kek tak berapa masak lagi, sila tambah masa kukusan sehingga kek coklat itu masak sepenuhnya..

Bagi saya adalah lebih baik menggunakan mixer daripada blender semua bahan seperti gula dan telur. Saya dah mencuba kedua-dua cara, hasil kek yang menggunakan mixer atau anda pukul telur secara manual lebih gebu dan lembut. Tetapi terpulang kepada anda nak ikut cara yang anda suka.

Read More ....


Post a Comment

0 Comments

close