Resepi Sotong Goreng Telur Masin Sedap Kaw!

Resepi Sotong Goreng Telur Masin Sedap Kaw! - Lagi satu resepi daripada sotong yang akan saya share kat anda semua. Bila tengok rakan instagram saya masak sotong goreng tepung telur masin, saya pun teringin nak cuba resepi ni juga. Nampak macam sedap, kan?

Kalau biasa masak sotong sambal, kali ni try yang agak moden sikit. Jarang orang buat. Saya pun baru nak cuba. Tengok gambar macam sedap dan kaww!!

Resepi Sotong Goreng Telur Masin Sedap Kaw!

Resepi Sotong Goreng Telur Masin Sedap Kaw! 

Sumber: Butterkicap

4 kg sotong, dibersih dan dipotong 1cm hingga 1.5cm lebar
1 cawan kanji kentang
1 cawan tepung beras
6 tangkai daun kari
6 biji kuning telur masin yang sudah dimasak dan disejukkan
125 g mentega tanpa garam, pada suhu bilik
¼ sudu kecil garam
1 ½ cawan minyak masak

Kaedah salut sotong dengan tepung


1. Gabungkan kanji kentang dan tepung beras dan campur untuk digunakan sebagai adunan kering.

kepingan sotong gaul ke dalam adunan kering dan salut dengan teliti dengan lapisan yang sedikit tebal.

2. Panaskan dan sediakan kuali anda dengan mengelap lapisan nipis minyak di sekitar permukaan kuali dengan tuala kertas. Kuali anda panas secukupnya bila lapisan minyak telah kering dan kuali seolah-olah bercahaya.

3. Masukkan minyak masak. Jika kuali anda cukup panas, minyak akan menjadi panas dalam beberapa saat. Jika tidak, biarkan ia mencapai suhu 180°C hingga 200°C.

4. Masukkan beberapa kepingan sotong ke dalam adunan kering dan salut dengan teliti dengan lapisan yang sedikit tebal. Jangan lupa salut bahagian dalam sotong juga.

5. Masukkan kepingan sotong yang sudah disalut ke dalam kuali dan goreng sehingga berwarna perang sedikit, kira-kira 1 hingga 2 minit. Lakukan langkah ini sedikit demi sedikit. Jangan masukkan terlalu banyak sotong sekaligus.

6. Alih sotong yang sudah dimasak ke dalam penapis. Kemudian, gunakan tapis lain untuk keluarkan semua sisa goreng adunan dari minyak. Kerak-kerak tepung tu bersihkan. Goreng semua sotong sehingga selesai.

    Kaedah sos telur masin

1. Matikan api dan keluarkan semua kandungan dari kuali. Masukkan mentega dan kacau sehingga cair.

2. Bila mentega hampir cair, pasangkan api kembali dan goreng. Masukkan daun kari dan goreng dengan cepat.

3. Apabila daun kari sudah rangup, parut kuning telur masin ke dalam kuali.

4. Kacau untuk cairkan kuning telur ke dalam sos. Gunakan pemukul untuk membantu kuning telur masin hancur. Masukkan garam. - Cuba hancurkan sebanyak mungkin ketulan telur masin


5. Bila sos berwarna keemasan perang yang cantik, masukkan sotong yang telah digoreng kembali ke dalam kuali dan kacau. Lambung supaya sos boleh melapis sotong dengan teliti. Anda juga boleh menambah sedikit adunan yang telah digoreng untuk kerangupan lebih.


6. Masukkan sotong yang sudah disalut ke dalam pinggan hidangan. Hidang terus dengan nasi
    panas. 

    Tips Penting:

# Jangan salut semua sotong dengan adunan sekaligus untuk elakkan adunan menjadi basah kerana air dari sotong.

# Ia adalah sangat penting untuk keluarkan sisa adunan goreng dari kuali sebelum menggoreng sotong seterusnya. Jika anda meninggalkannya, adunan akan terus goreng dan terbakar, dan akan memperisakan minyak dan sotong anda dengan rasa terbakar.

# Elakkan kegunaan mentega bergaram kerana kuning telur masin dan garam sudah mencukupi. Tidak suka sotong anda terlalu masin? Jangan masukkan garam.

# Kuning telur lebih mudah diparut bila sejuk dan akan menghasilkan kepingan yang lebih halus.

# Jika anda suka sotong telur masin yang sedikit manis, masukkan ½ sudu gula semasa membuat sos.

Jangan tuang semua sos ke dalam mangkuk hidangan atau sotong akan menjadi lembap terlalu cepat dan hilang kerangupannya. Hidang sos secara berasingan atau simpannya untuk dimakan kemudian dengan apa sahaja yang anda kehendaki – seperti lebih sotong goreng, pasta kosong, roti kukus atau nasi panas!

Dah siap. Selamat mencuba. Resepi sotong goreng tepung telur masin ini memang kaw. Semoga koleksi resepi terbaru berasaskan sotong di atas dapat memberi idea baru masakan kepada anda.

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.