Fakta Kalori Isi Ayam Yang Kita Perlu Tahu

Ketahui fakta kalori isi ayam yang memang antara makanan atau lauk paling digemari oleh rakyat Malaysia.Ayam goreng, masak gulai dan sebagainya memang sedap, tetapi bila kerap sangat makan ayam, baik ambil tahu apakah jumlah kalori yang terdapat dalam anggota ayam seperti kepak, peha dan daging.
Fakta Kalori Isi Atau Isi Ayam Yang Kita Perlu Tahu. Kalau makan ayam, bahagian mana yang anda lebih suka? Dada, peha atau kepak? Kalau suka bahagian dada, ada banyak isi. Hampir keseluruhan daging. Kalau peha, pun sedap. Ada daging dan juga tulang yang boleh diratah.
Kalau saya suka bahagian peha. Entah, rasanya lebih sedap, dan boleh makan sambil pegang tulang hujung dia tu.. Rindu pulak nakk makan peha ayam KFC.

Fakta Kalori Isi Ayam Yang Kita Perlu Tahu


Fakta Kalori Daging Ayam Yang Kita Perlu Tahu

Kita semua suka makan ayam. Samada yang bergoreng, masak kukus, panggang, gulai dan sebagainya.. semua orang suka. Paling suka adalah ayam goreng KFC.. hehe

Marilah kita teliti dan tengok fakta kalori isi ayam pada setiap bahagian.

1. Dada Ayam - 114 kalori, 21 gm protein, 3 gram lemak

2. Bawah Peha - 161 kalori, 19 gm protein, 9 gm lemak

3. Paha Atas - 119 kalori, 30 gm protein, 4 gm lemak

4. Kepak @ sayap - 222 kalori, 18 gm protein, 16 gm lemak

Dah baca perbandingannya? Bahagian isi ayam mana satu yang paling baik dan sihat? Tentulah dada ayam paling terbaik. Rendah lemak dan kalori walau tak berapa enak bila dikunyah. Sebab tak ada lelemak kan? Tak ada kulit kan? Kalau ada kulit pun sebab terselit sikit je.. hehe

So, untuk hidup lebih sihat. Jom kita pilih bahagian isi ayam yang betul. 

Tetapi sesekali kalau nak makan kepak ayam atau peha ayam, boleh je. Tapi pertambahan lemak dan kalori tanggunglah sendiri.

Catat Ulasan

0 Ulasan

close