Resepi Sotong Masak Lemak Padang - Kisah Resepi : Koleksi Resepi Terbaik

Sabtu, 2 Jun 2018

Resepi Sotong Masak Lemak Padang

Resepi Sotong Masak Lemak Padang. Saya nak share lagi satu resepi masak lemak sotong cara irang Padang, Indonesia. Masak lemak sotong biasanya tak letak kentang dan tomato, tapi cara orang Padang, mereka masukkan semua macam kita masak kari ayam. Hihi.. 

Resepi sotong masak ala padang ni sedap dimakan dengan nasi putih panas atau buat cicah lempeng kelapa pun sedap. Aroma serai dan campuran tomato di dalam hidangan ni, menimbulkan rasa masam lemak bila disuap ke mulut. Haha.. kira sedap lah ni, seafood masak lemak.

Selamat mencuba ya..

Resepi Sotong Masak Lemak Padang 


Resepi Sotong Masak Lemak Padang


Bahan-bahan:

- 1 kg sotong - cuci bersih dan potong
- 3 biji bawang besar - belah 4
- 2 biji tomato - belah 4
- 2 batang serai - di titik
- 3 biji ubi kentang - belah 4
- 3 camca minyak untuk menumis
- 500 ml santan
- air secukupnya
- garam secukup rasa

Bahan kisar:

- 5 ulas bawang merah
- 3 ulas bawang putih
- 2 inc kunyit hidup
- 2 inc halia
- 5 tangkai cili merah

Cara menyediakan Sotong Masak Lemak Padang 



1. Panaskan minyak
2. Tumiskan bahan kisar hingga harum dan terbit minyak
3. Kemudian masukkan bawang besar, serai, ubi kentang, tomato, sotong santan dan air
4. Kacau biar sebati
5. Kemudian renihkan dan sesekali di kacau supaya santan tidak pecah minyak.

Mudahnya memasak sotong masak lemak padang. Dengan 2 hingga 5 langkah je, resepi yang aanda masak dah boleh dimakan. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan